Celesta On August - 22 - 2012

Microplastics onnodig toegevoegd aan shampoos, gezichtverzorgers, tandpasta, lipbalsem en scheerschuim

Per jaar komt naar schatting 4,7 miljoen ton plastic in zee terecht. Een deel hiervan bestaat uit microplastics of micro beads. Deze minuscule bolletjes plastic zitten in honderden gangbare verzorgingsproducten, waaronder shampoos, gezichtsverzorgers, tandpasta, lipbalsem en scheerschuim. Helaas duiken er steeds meer van deze producten op. Dat moet snel stoppen, vindt een groeiende club bezorgde non-governmental organizations (NGO’s) uit de hele wereld die zich samen sterk maken voor de campagne Beat the Micro Bead.

‘De producenten die deze volstrekt onnodige afvalstroom creëren, want er zijn natuurlijk afbreekbare alternatieven voor handen, doen tot op heden alsof er niets aan de hand is’, zegt Maria Westerbos, voorzitter van de Plastic Soup Foundation. Onder aanvoering van Captain Charles Moore, de ontdekker van de plastic soep, de Nederlandse Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee roepen de NGO’s bedrijven als Unilever, Hema, L’Oreal, Rituals, Yves Rocher, Johnson & Jonhson, Procter & Gamble en vele andere op om hier zo snel mogelijk mee te stoppen.

Via een petitie wil de kersverse Plastic Soup Community een grote hoeveelheid handtekeningen verzamelen. Hiermee hopen ze dat de Europese Unie bereid zal zijn om uit voorzorg in te stemmen met een verbod op de verkoop van producten met microplastics per 1 januari 2014, of zoveel eerder als mogelijk is.

Via het doucheputje in de zee
Wetenschappers maken zich in toenemende mate zorgen om die microscopisch kleine stukjes plastic. Deze plastic deeltjes worden door het doucheputje gespoeld en komen via het riool in de waterzuivering terecht. Ze zijn zo klein dat ze voor een deel de waterzuivering passeren en uiteindelijk in zee terechtkomen. Daar hoort plastic absoluut niet thuis, vinden de NGO’s.

En door naar de voedselketen
Niet alleen plankton en schelpdieren krijgen de microplastics binnen, ook vissen zijn het slachtoffer. Zij kunnen geen onderscheid maken tussen voedsel en microplastics. Giftige stoffen (zogeheten POP’s) hechten zich gemakkelijk aan plastic en komen zo in het lichaam van de dieren terecht. Gevreesd wordt dat die gifstoffen opgenomen worden in de voedselketen. ‘Als wij vis eten, bestaat dus het risico dat we gifstoffen binnen krijgen’, aldus Westerbos.

De campagne wordt ondersteund door Algalita Marine Research Institute, 5Gyres, Natuur & Milieu, Plastic Pollution Coalition (met meer dan 150 aangesloten organisaties wereldwijd), de Waddenvereniging, Seas at Risk, Greenpeace, Sea First, Marine Conservation Society, Surfrider Foundation Holland, Deepwave, Project Blue Sea, Duik de Noordzee Schoon en Plastic Oceans Foundation. Vrijwel dagelijks sluiten nieuwe NGO’s zich aan bij de Plastic Soup Community. Vandaag zijn Surfrider Foundation Europe en European Environmental Bureau (EEB), een federatie van 140 milieuorganisaties, toegetreden tot de community.

Kijk hier voor een lijst met verzorgingsproducten die microplastics bevatten: http://www.noordzee.nl/wp-content/uploads/2012/08/Lijst-producten-MET-plastic-augustus.pdf
En bekijk de video op: http://www.youtube.com/watch?v=voWTpAE9pqQ&feature=youtu.be

Over de Plastic Soup Community
De Plastic Soup Community is een samenwerking van verschillende organisaties die zich willen inzetten voor de strijd tegen plastic in de zee. Per jaar komt naar schatting 4,7 miljoen ton plastic in zee terecht. Dat is gemiddeld 12.000 ton per dag. Bijna al het plastic dat ooit in de wereld gemaakt is, bestaat (op verschillende manieren) nog steeds. Experts voorspellen dat plastic wel duizend jaar oud kan worden. UNEP, de milieuafdeling van de Verenigde Naties, schat dat zeeafval jaarlijks 100.000 zeezoogdieren en minstens één miljoen zeevogels het leven kost. Zij hebben plastic soep als een van de drie meest urgente milieu-issues aangewezen. Plastic soep is de verzamelnaam voor de ernstige problemen die plastic in zee veroorzaakt.  Kijk voor meer informatie op: http://plasticsoupfoundation.org/ en op http://www.noordzee.nl/.

 

Categories: Life

2 Responses

  1. Marc says:

    Mij is uit het artikel niet duidelijk geworden, wat de functie is van deze bolletjes in de diverse cosmeticaproducten. Ook “plastic bolletjes in shampoo” googelen leverde niks op.

    Producenten stoppen plastic bolletjes niet voor de lol in de producten. Kan iemand mij vertellen wat de reden is, dat zij dat doen?

  2. Maartje says:

    Hoi Marc,

    Het gaat om het schurend effect. Bij scrubs is dat duidelijker. Maar ook bij shampoo en tandpasta moet er een soort schurende werking zijn om alles goed schoon te krijgen.

    Vroeger werden hiervoor natuurlijke materialen gebruikt zoals zand, suiker, zout of notenschilletjes. Ik denk alleen dat dit duurder is voor de fabrikanten. Je ziet af en toe wel silica staan bij de ingredienten, dit schijnt een soort zand te zijn en is dus een goed alternatief.

Featured Posts

Steeds meer mensen kiezen voor spirituele vakanties

Travel to Clarity biedt als eerste in Nederland zingevingsvakanties aan naar Sri Lanka Zingeving en aandachtig leren leven in een spirituele vakantie, met cultuur om de hoek, natuur aan je voeten en kennis om jezelf te veranderen. Het zijn dé vakantietrends voor 2013. Daarnaast is Azië, met name Sri Lanka sterk in opmars. Travel to [...]

uitgesteldekoffie

Wie goed doet, goed ontmoet

Geef zonder iets terug te verwachten Als je de kans hebt om iemand te helpen, al is het met iets heel eenvoudigs, dan hoor je die kans ook aan te pakken. Geef elke dag iets, aan wie dan ook, zonder iets daarvoor terug te verwachten. En dit maakt het eigenlijk nog leuker; je bent behulpzaam, [...]

foto

De wereld in 6 seconden

De wereld bekijken of een (weliswaar ultra korte) filmproductie zien of zelf maken in een record minimumtijd van zes seconden lijkt onmogelijk; toch verkijk je je erop hoeveel leuke filmbeelden er gemaakt kunnen worden in zes seconden. Met de nieuwe applicatie van Twitter kan nu elke iPhone-, iPod Touch- of Ipad-bezitter zijn eigen mini filmproducties [...]

‘Rijken’ gebruiken vaker kortingscodes dan ‘armen’

Kortingscode.nl heeft in Nederland onderzoek (n=1000) gedaan naar de relevantie van inkomen ten opzichte van het gebruik van kortingscodes. Opvallend is dat kortingscodes vooral gebruikt worden door respondenten die zichzelf kenmerken als ‘professional’ en ‘werkzaam’. Onder de studenten, huismoeders, gepensioneerden en werklozen scoorden kortingscodes slechter. Programma’s als ‘Extreme Couponing’ (TLC) vormen het beeld dat de [...]

Paravisie

Paravisie geeft uitleg over voordelen pompoenzaadolie

Het spirituele blad Paravisie heeft in het maartnummer een paginagroot artikel besteed aan onze pompoenzaadolie van Austria Pur. In het artikel komen de voordelen met betrekking tot de veelzijdige culinaire toepassingen en de positieve invloed op de gezondheid ter sprake. Daarnaast zijn de geschiedenis en enkele recepten besproken van het steeds populairder wordende ‘groene goud’. [...]

Kwart van naturelchips bevat veel acrylamide

Drie van de twaalf merken naturelchips die de Consumentenbond onderzocht op acrylamide, bevatten relatief veel van deze mogelijk kankerverwekkende stof. De Consumentenbond raadt consumenten aan om niet al te scheutig te zijn met voeding waar veel acrylamide in kan zitten, zoals chips en friet, tot er meer duidelijk is over de risico’s hiervan. De chipsmerken [...]

houtbril

Houten zonnebrillen veroveren de Nederlandse markt

Na het succes van vorig jaar komt trendsetter Hout Couture met nieuwe modellen Trendy én verantwoord, dat zijn de zonnebrillen waarmee Hout Couture halverwege de zomer van 2012 voor het eerst het Nederlandse straatbeeld verraste. Het houten frame werd snel populair en Daphne Deckers droeg een exemplaar in RTL Boulevard. Het televisiedebuut van het Wayfarer-model [...]

Slow Food: Europees Parlement loopt aan de leiband van “Big Food”

Vorige week torpedeerde het Europees Parlement (EP) bijna alle voorstellen om het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de EU te vergroenen. Slow Food, dat jarenlang campagne heeft gevoerd vóór die vergroening, moet tot z’n grote teleurstelling constateren dat de Europese volksvertegenwoordigers nog steeds aan de leiband lopen van “Big Food”. Samen met andere maatschappelijke organisaties heeft Slow [...]

Pages: 1 2 3 4 5 ...17 18 19 Next

Search my site

Twitter Updates

No public Twitter messages.
Sponsors