Coachinvasie

Ik vraag me tegenwoordig steeds meer af hoe het mogelijk is dat heel veel mensen blind vertrouwen op alle speakers en coaches die workshops geven vandaag de dag. Met name verkooptrainingen zijn er te pas en te onpas op internet te vinden. Al dan niet in boekvorm of in de vorm van een workshop. Maar hoe zit het eigenlijk met al deze trainers, coaches en speakers? Wat hebben zij gedurende hun leven allemaal aan producten verkocht en aan jarenlange ervaringen opgedaan dat ze het allemaal zo goed weten te vertellen? Ik zie nooit ergens een specifieke beschrijving staan van de salesgeschiedenissen en loopbanen van betreffende personen. Hoe kan het dan dat iedereen naar vaak theoretisch gezwetter en mooie praatjes van deze speakers zit te luisteren en ze zo serieus nemen, dat ze grof geld betalen voor pure theorie? Er worden vaak fantastische succesverhalen opgehangen en geloof mij en een hoop gerenommeerde ondernemers maar: er bestaat geen succes zonder eerst ook flink te hebben gefaald. Als je alle praktijkfouten in jouw specifieke ondernemingssituatie kent, weet je exact wat je wel en niet moet doen. En dan nog is dat voor iedereen weer anders en ligt het er ook nog eens aan in welke branche je je bevindt. En hier wordt vrijwel nooit verder op ingegaan tijdens al deze workshops. Alle zogenaamde tips die je vaak worden aangereikt, is allemaal pure theorie en worden maar al te makkelijk voorgeschoteld. Als er dan al iets van in de praktijk werkt, zul je nog steeds zelf moeten uitpuzzelen of dit de juiste oplossing specifiek voor jou is. Bovendien is een groot deel informatie die men gebruikt tijdens deze lezingen uit Amerika ‘gepikt’. Andere landen, vooral Amerika, zijn nooit te vergelijken met Nederland. Nederland heeft een totale andere mentaliteit en veel verkooptechnieken hebben in dit gierige landje totaal geen nut.

Men geeft zich tegenwoordig wel heel snel uit als zijnde expert op een of ander gebied. Met twee maanden ervaring denkt men al gauw ervaren genoeg te zijn om zich expert te mogen noemen. Want ja naast je normale baantje is het maar al te makkelijk om ook ‘s avonds nog even bij te klussen als zusenzo-expert of coach, want het is bovendien een
onbeschermd beroep. Coaches te over op internet, verzin het maar en er is een coach voor te vinden. Ik vind dat je je pas expert op een of ander gebied mag noemen als je minstens twintig jaar ervaring hebt en alles ook nog eens zelf ondervonden en uitgetest hebt. Wijsheid komt onder andere met de jaren luidt het spreekwoord. Met alle mooie praatjes zijn het uiteindelijk altijd alleen maar de verkooptrainers, coaches, speakers en inspirators die er rijker van
worden door middel van de verkoop van hun workshops, ebooks, boeken en sessies. Ze weten negen van de tien keer niet eens waar ze het over hebben en hebben al helemaal geen jarenlange ervaringen in het verkopen van allerlei producten. Zelf heb ik de laatste 21 (bijna 22) jaar een zestal bedrijven opgericht in verschillende branches.  Misschien wordt het eens tijd dat ik zelf wat ondernemertipjes ga geven; ik weet in ieder geval waar ik over praat. En geloof me, alle mooie lessen die er op commerciele opleidingen worden gegeven, komen in praktijk vrijwel niet aan de orde. Wij en een heleboel andere bedrijven en ondernemers hebben onze praktijk uit eigen ervaringen samengesteld, gehanteerd en toegepast. Dingen zoals de gun-factor, vriendjespolitiek en de welbekende kruiwagen komen voor het gemak maar niet voor in het verhaal van de speakers.

Ben er inmiddels achter gekomen dat vrijwel alle inspirators, coaches en speakers mensen zijn die goed weten wat de ander graag wil; vooral veel geld verdienen. Ze hebben met name de kunde om een groot deel van de mensen te bepraten, en dus te beinvloeden en iedereen het idee te geven dat ze tot nu toe iets gemist hebben. Het is vaak puur een worst voorhouden met mooie succesverhalen en beloftes. Met zulke onderwerpen krijg je natuurlijk al gauw hele zalen vol. Hoeveel jaren aan werkervaring én levenservaring heeft deze persoon en wat is exact zijn expertise-geschiedenis. Er wordt te weinig stil gestaan bij het feit dat je eigenlijk een flinke dosis expertise en levenservaring nodig hebt om andere mensen te gaan begeleiden. Ik zie sommige coaches wel eens twitteren dat het echt niet nodig is om zelf ervaring overal in te hebben; zij denken alles vanuit theoretisch oogpunt in te kunnen vullen.

En natuurlijk zijn er ook coaches en speakers die wel weten waar ze het over hebben en mensen op de juiste manier inspireren.  Wat mij betreft, zou het daarom beter zijn als je van tevoren eerst eens goed checkt met wie je precies te maken hebt. Alleen afgaan op het feit dat zijn seminars zoveel mensen trekken zegt nog niets over zijn eigen verleden, expertise en loopbaan en het zegt zeker niets over het resultaat wat jij zal krijgen als je toepast wat je van hem te horen krijgt.

Be Sociable, Share!

Celesta

Since 1989 entrepreneur: exclusive importer of Italian espresso coffee Manuel Caffè, Pumpkinseed oil, Acme Cups, Manuka honey; publisher 50+ own websites, producer kids TV channel, photographer red carpet, illustrator/graphic designer, webhoster/designer, writer, mother/PR-manager of one of the world's best hyper realistic artists Rajacenna, Tarot reader, writer AllAboutLife for Celesta.nl since 2003

1 Response

  1. Bart says:

    Goed artikel. Precies dezelfde gedachte ontging me laatst, op het gebied van al die Self-proclaimed Social Media Experts…

Leave a Reply