Mannen verknocht aan kerstmarkt

Kerstmarkt veelal hoogtepunt tijdens Nederlandse Kerst’

Nu de dagen korter en ook kouder worden, denkt Nederland vaker na over de aankomende kerstperiode. Hoe bereiden we ons eigenlijk voor op een gezellige Kerst en welke activiteiten ondernemen we hiervoor? Intratuin peilde de stemming en ondervroeg ruim duizend respondenten. Wat blijkt, 87% van Nederland viert dit jaar Kerst. Daarvan geeft maar liefst tweederde (67%) aan een kerstmarkt te bezoeken en doet dit dan twee tot zes weken van te voren. Ongetwijfeld bestaat er het idee dat met name vrouwen dit een gezellig uitje vinden en dat zij het liefst een paar keer per jaar gaan, maar niets is minder waar. Onder de kerstmarktbezoekers zijn het de mannen die het niet bij één keer kunnen laten, zij geven vaker dan vrouwen aan meer dan één keer per jaar een kerstmarkt te bezoeken (41% versus 23%).

Van de 87% die dit jaar Kerst viert vindt 29% dat een bezoek aan een kerstmarkt bijdraagt aan het ultieme kerstgevoel. Waarom bezoeken we eigenlijk een kerstmarkt? Een bezoek aan een kerstmarkt is gezellig (71%) en is bedoeld om inspiratie op te doen (31%). Daarbij geldt voor 29% van de kerstvierders dat een bezoek aan een kerstmarkt hen in de ultieme kerstsfeer doet wanen. Een relatief grote groep respondenten uit het onderzoek van Intratuin (23%) benoemt een dergelijk bezoek zelfs tot dé favoriete bezigheid tijdens de kerstperiode. Dat er binnen deze groep geen verschil is aangaande geslacht, leeftijd of gezinssituatie typeert de populariteit van het gezamenlijke uitje naar de kerstmarkt. Kijken we naar alle Nederlanders dan bezoekt bijna de helft (48%) wel eens een kerstmarkt.

Man brengt vaker bezoek aan kerstmarkt dan vrouw
Tweederde (67%) van kerstvierend Nederland bezoekt doorgaans een kerstmarkt of geeft aan dit jaar voor het eerst te gaan. Dat mannen vaker het hele jaar door reikhalzend uitkijken naar een gezellige kerstmarkt dan vrouwen (17% versus 12%), mag opvallend genoemd worden. Ligt dit mogelijk aan de hapjes en de drankjes (lees: alcoholische versnaperingen) die er in grote getale aanwezig zijn, of zijn mannen toch stiekem gevoeliger voor de echte kerstsfeer? Van de 67% die aangeeft wel eens naar een kerstmarkt te gaan, geeft 69% aan dit één keer per jaar te doen. Bijna een kwart (23%) gaat twee keer per jaar. Ook hier duikt het mogelijke koek en zopie aspect op wanneer blijkt dat 41% van de mannelijke kerstmarktbezoekers aangeeft meer dan één keer per jaar te gaan tegenover 23% van de vrouwen.

De grootste kerstmarkt van Nederland
Dat kerstmarkten in het buitenland op een grote bekendheid kunnen rekenen, betekent niet dat de meeste kerstliefhebbers daar ook daadwerkelijk naartoe reizen. Uit het onderzoek van Intratuin blijkt namelijk dat maar liefst 81% van de kerstmarktbezoekers gewoon binnen de landgrenzen de kerstmarkten bezoekt. Dit gebeurt dan met name in het Zuiden des lands (35%), gevolgd door de Randstad (26%) en het Oosten van ons land (19%). Waarom we graag binnen de grens blijven weet Leontine van der Kaaden, woordvoerder Intratuin; ‘‘Belangrijke redenen voor een bezoek aan een kerstmarkt zijn het willen opdoen van inspiratie en het doen van kerstinkopen. Men weet uit ervaring dat het niet noodzakelijk is hier ver voor te reizen. Bij Intratuin is er traditiegetrouw een grote Kerst show en is er zo’n uitgebreid kerstassortiment dat iedereen er zijn slag kan slaan. Alleen al de aankleding van de winkel is een bron van inspiratie voor onze bezoekers. Wat dat betreft is Intratuin de grootste kerstmarkt van Nederland.’’  

Van de 67% die wel eens een kerstmarkt bezoekt is er een groep kerstmarktbezoekers (44%) die het ook buiten de grens zoekt en afreist naar Duitsland. De respondenten uit het onderzoek benoemen de kerstmarkten in Dusseldorf (32%), Oberhausen (18%) en Keulen (15%) in dat geval tot favoriet. Slechts één op de twintig reist naar België af voor een bezoekje aan een kerstmarkt en gaan dan graag naar Antwerpen (28%), Brugge (17%), Hasselt (17%) of Luik (14%).

Be Sociable, Share!

Celesta

Since 1989 entrepreneur: exclusive importer of Italian espresso coffee Manuel Caffè, Pumpkinseed oil, Acme Cups, Manuka honey; publisher 50+ own websites, producer kids TV channel, photographer red carpet, illustrator/graphic designer, webhoster/designer, writer, mother/PR-manager of one of the world's best hyper realistic artists Rajacenna, Tarot reader, writer AllAboutLife for Celesta.nl since 2003

You may also like...

Leave a Reply