Appels groeien in blauwe kratten

EkoPlaza bestaat nog niet heel lang, maar in een periode van twee jaar tijd groeide de keten van 2 naar 60 supermarkten. Consumenten worden steeds kritischer en bewuster als het gaat om producten die het milieu en de gezondheid beïnvloeden. En dat merkt EkoPlaza aan zijn steeds groter groeiende netwerk van biologische telers uit heel Nederland. Per vestiging worden de producten lokaal ingekocht, wat soms inhoudt dat er met de seizoenen meegegaan wordt. ‘Consumenten zijn vandaag de dag niet erg meer op de hoogte van seizoensproducten’, aldus Richard, eigenaar en groenteman van een filiaal in Rotterdam. ‘In de gangbare supermarkten komt een groot gedeelte vanuit het buitenland, dus is er altijd volop van alles te krijgen. In dit filiaal verkopen wij meestal fruit en groente wat in Nederland en direct omliggende landen in het betreffende seizoen geoogst wordt’. Dat verbaast mensen vaak omdat de consument inmiddels het idee heeft dat groente en fruit het hele jaar door groeit in Nederland.

Tja, het is bijna niet te geloven, maar (stadse) kinderen van tegenwoordig, opgegroeid tussen alles wat statisch, mechanisch en elektrisch is, hebben dus blijkbaar geen benul meer van wat de natuur te bieden heeft.
Misschien dat Ekoplaza in de toekomst door hun aanwezigheid onder de niet biologische supermarkten meer kan bijdragen aan een meer natuurlijke en biologische bewustwording van kinderen en ouders.

